Insändarproffset

             med pennan som vapen!

Den heliga Quran förbjuder hedersmord!

"Hederstänk" som leder till våld och mord bygger ofta på kollektiv skam, traditioner som går före religiösa principer, och en brist på tilltro till rättssystemet. Koranen uppmanar muslimer att följa Guds lag och att handla i enlighet med rättvisa och barmhärtighet, vilket direkt motsäger de handlingar som kallas hedersmord. Majoriteten av muslimska lärda är eniga om att hedersmord är kriminella handlingar som inte har någon legitim grund i islamisk teologi eller lag.

här är en mer omfattande lista på Koranverser som direkt eller indirekt talar mot hedersmord och det "hederstänk" som ligger till grund för sådana handlingar. Jag kommer att inkludera verser som berör förbud mot mord, värdet av liv, rättvisa, individuellt ansvar, förbud mot falska anklagelser och betoning på fredlig konfliktlösning.

1. Förbud mot Orättfärdigt Dödande och Värdet av Liv:

Surah Al-Baqarah (Kapitel 2): Vers 195:

"Och kasta er inte med egna händer i fördärvet." Även om denna vers primärt handlar om att inte vara vårdslös i krig, kan den också tolkas som ett generellt förbud mot att utsätta sig själv eller andra för onödig fara och död. Hedersmord är en extrem form av att kasta sig själv och offret i fördärvet.

Surah Al-An'am (Kapitel 6): Vers 151:

"Säg: 'Kom, låt mig förkunna för er vad er Herre har förbjudit er: Sätt ingenting vid Hans sida; och var goda mot era föräldrar; och döda inte era barn av fruktan för fattigdom - Vi sörjer för er och för dem; och närma er inte skändligheter, vare sig öppet eller i hemlighet; och döda inte någon levande varelse som Gud har förklarat helig, utom med rätt. Detta har Han anbefallt er, så att ni må förstå.'" Denna vers listar flera grundläggande förbud, inklusive att inte döda någon som Gud har förklarat helig "utom med rätt". Hedersmord saknar denna rättfärdighet.

Surah Al-Furqan (Kapitel 25): Vers 68-69:

"Och de som inte anropar någon annan gud vid sidan av Gud, och inte dödar någon levande varelse som Gud har förklarat helig, utom med rätt, och inte begår otukt; och den som gör detta, han skall möta straff. På Uppståndelsens dag skall straffet mångdubblas för honom, och han skall förbli däri i förnedring," Denna beskrivning av de rättfärdiga nämner att de inte dödar någon utan rätt och inte begår otukt. Hedersmord faller under det första förbudet, oavsett anledningen som anges (även om det påstås vara relaterat till otukt).

2. Betoning på Rättvisa (Adl):

Surah An-Nisa (Kapitel 4): Vers 135:

"O ni som tror! Var fasta i rättvisa, vittnen för Gud, även om det är mot er själva eller era föräldrar eller nära anhöriga. Vare sig han är rik eller fattig, så är Gud närmare dem båda. Följ därför inte [egna] böjelser, så att ni avviker [från rättvisan]. Och om ni förvränger [vittnesbördet] eller drar er undan, sannerligen, Gud är väl underrättad om vad ni gör." Denna vers uppmanar till absolut rättvisa i alla situationer, även om det går emot ens egna intressen eller familjens. Hedersmord är en handling som präglas av partiskhet och egenrättvisa, i direkt strid med denna befallning.

Surah Al-Hujurat (Kapitel 49): Vers 9:

"Och om två grupper av troende råkar i strid med varandra, stifta då fred mellan dem. Men om den ena gruppen begår överträdelse mot den andra, bekämpa då den som begår överträdelsen till dess att den återvänder till Guds bud. Och om den återvänder, stifta då fred mellan dem med rättvisa, och handla rättvist. Sannerligen, Gud älskar de rättvisa." Denna vers betonar vikten av att lösa konflikter på ett rättvist sätt och att inte ta lagen i egna händer. Även i fall av konflikt ska rättvisa skipas, inte våld och hämnd utanför lagens ramar.

3. Individuellt Ansvar:

Surah Al-Isra (Kapitel 17): Vers 15:

"Den som går den rätta vägen, han gör det endast till gagn för sig själv; och den som går vilse, han gör det endast till skada för sig själv. Och ingen bör bära en annans börda. Och Vi har aldrig straffat [någon] förrän Vi har sänt ett sändebud." Denna vers fastslår principen om individuellt ansvar. Ingen ska straffas för någon annans handlingar. Hedersmord bygger ofta på tanken att en individ (ofta en kvinna) bär hela familjens "heder" och ska straffas för handlingar som anses skamliga, även om de inte nödvändigtvis är brottsliga enligt islamisk lag.

Surah Az-Zumar (Kapitel 39): Vers 7:

"Om ni är otacksamma, sannerligen, Gud är i sanning oberoende av er; och Han finner inte behag i sina tjänares otacksamhet. Men om ni är tacksamma, finner Han behag däri för er. Och ingen bör bära en annans börda. Sedan skall ni återvända till er Herre, och Han skall underrätta er om vad ni brukade göra. Sannerligen, Han är väl underrättad om vad [hjärtanen] rymmer." Återigen betonas att ingen ska bära en annans börda. "Hederstänk" leder ofta till att hela familjen känner sig skammad av en individs handlingar och anser sig ha rätt att straffa denne.

4. Förbud mot Falska Anklagelser och Ryktesspridning:

Surah An-Nur (Kapitel 24): Vers 4:

"Och de som anklagar ärbara kvinnor [för otukt] och sedan inte kan komma fram med fyra vittnen, piska dem åttio piskrapp och ta aldrig mer emot deras vittnesbörd. Och de är de som är syndare," Denna vers fastställer ett strängt straff för dem som falskeligen anklagar kyska kvinnor för otukt och inte kan bevisa det med fyra ögonvittnen. Hedersmord motiveras ofta av just sådana obevisade anklagelser och rykten.

Surah Al-Hujurat (Kapitel 49): Vers 12:

"O ni som tror! Undvik mycket av misstankar; sannerligen, en del misstankar är synd. Och spionera inte, och baktala inte varandra. Skulle någon av er vilja äta sin döde broders kött? Ni skulle avsky det! Och frukta Gud; sannerligen, Gud är Benådande, Barmhärtig." Denna vers förbjuder ogrundade misstankar, spioneri och baktaleri. "Hederstänk" leder ofta till att familjer agerar på misstankar och rykten utan att söka bevis eller ge den anklagade en chans att försvara sig.

5. Betoning på Fredlig Konfliktlösning och Förlåtelse:

Surah Ash-Shura (Kapitel 42): Vers 40-41:

"Och gengäld för en dålig handling är en likadan dålig handling; men den som förlåter och ställer allt till rätta, hans belöning är hos Gud. Sannerligen, Han älskar inte de orättfärdiga. Och den som försvarar sig sedan han har blivit orättvist behandlad, mot dem finns det ingen anledning [till klander]." Dessa verser tillåter vedergällning men uppmuntrar starkt till förlåtelse som är bättre belönad av Gud. Hedersmord är en extrem form av hämnd som sällan lämnar utrymme för förlåtelse eller fredlig lösning.

Surah Al-Imran (Kapitel 3): Vers 159:

"Det är genom Guds barmhärtighet som du har varit mild mot dem. Om du hade varit hård och hjärtlös, skulle de säkerligen ha dragit sig ifrån dig. Så ha överseende med dem och be om förlåtelse för dem och rådgör med dem i angelägenheterna. Och när du har fattat ett beslut, förlita dig då på Gud. Sannerligen, Gud älskar dem som förlitar sig [på Honom]." Även om denna vers primärt handlar om ledarskap, understryker den vikten av mildhet, överseende och rådgivning. Hedersmord präglas av hårdhet och brist på dialog eller möjlighet till ånger och försoning.

Sammanfattande Genomlysning:

Dessa verser, när de betraktas tillsammans, skapar en tydlig bild av Koranens etiska ramverk som är oförenligt med hedersmord och det "hederstänk" som ligger bakom. Koranen betonar starkt:

  • Livets okränkbarhet: Att ta ett liv utan rättslig grund är en allvarlig synd.
  • Rättvisa: Alla ska behandlas rättvist, och ingen ska dömas eller straffas utan en rättvis process.
  • Individuellt ansvar: Varje person är ansvarig för sina egna handlingar.
  • Förbud mot falska anklagelser: Man ska inte agera på ogrundade misstankar eller rykten.
  • Förlåtelse och fredlig konfliktlösning: Dessa är att föredra framför våld och hämnd.

"Hederstänk" som leder till våld och mord bygger ofta på kollektiv skam, traditioner som går före religiösa principer, och en brist på tilltro till rättssystemet. Koranen uppmanar muslimer att följa Guds lag och att handla i enlighet med rättvisa och barmhärtighet, vilket direkt motsäger de handlingar som kallas hedersmord. Majoriteten av muslimska lärda är eniga om att hedersmord är kriminella handlingar som inte har någon legitim grund i islamisk teologi eller lag.

Logo

© Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.